Croazierele de lux reprezintă o ramură relativ recentă a turismului, însă una cu o creştere imensă în popularitate. Organizaţiile de profil anunţau la începutul anilor 2000 că, în comparaţie cu anii 1970, numărul de persoane care au optat pentru o vacanţă pe vas a crescut cu peste 1000%.
Piaţa de profil creşte din ce în ce mai repede, astfel că operatorii de croaziere sunt motivaţi să construiască vase imense, pentru a putea răspunde cererii. Aşa a apărut Allure of the Seas, cel mai mare vas de pasageri din istorie.
Istoria turismului pe mare
Timp de mii de ani, vasele au constituit instrumente strict funcţionale, servind pentru obţinerea hranei, pentru transport şi pentru război. Călătoriile pe mări şi oceane erau lupte cu forţele naturii, iar supravieţuirea necesita un efort imens. Cum s-a ajuns ca oceanul să constituie o destinaţie ideală pentru odihnă şi relaxare?
Primul pas a fost traversarea oceanului Atlantic de către SS Savanah, primul vapor cu propulsie pe bază de aburi ce a dus la bun sfârşit această misiune. Nava a părăsit pe 22 mai 1819 portul Savannah, Georgia, şi ajuns pe 20 iunie la Liverpool, Anglia.
Cu trecerea timpului, costul traversării oceanului de către vasele cu abur a scăzut datorită îmbunătăţirii motoarelor. Astfel, comerţul transoceanic a devenit viabil din punct de vedere economic. Odată început transportul de mărfuri între Europa şi America, traversarea Oceanului Atlantic a devenit accesibilă şi cetăţenilor de rând.
Pacheboturile construite pentru transportul pasagerilor de pe un continent pe celălalt au consemnat începutul epocii transportului ieftin şi sigur pe apă. Pe măsură ce ruta transatlantică a crescut în popularitate, companiile ce deţineau pacheboturi au început să se diferenţieze prin luxul oferit la bord. Cel mai cunoscut pachebot de acest tip este celebrul Titanic, la bordul căruia existau un bazin de înot, o sală de sport, un teren de squash, băi turceşti, baie electrică şi o cafenea cu verandă.
Chiar şi aşa, scopul principal al acestor vase era transportul, nu turismul. Primul vas destinat în exclusivitate călătoriilor de relaxare a fost Prinzessin Victoria Luise. Lansat la apă pe 29 iunie 1900, acest vas era proiectat să ofere o călătorie confortabilă în cadrul voiajelor de relaxare oferite de compania germană HAPAG, originară din Hamburg. Ideea voiajelor de relaxare îi aparţine unui oficial al companiei, nemulţumit de faptul că vasele erau nefolosite în timpul iernii, când nu existau pasageri dornici să traverseze Atlanticul din cauza vremii dificile. El a conceput un “voiaj de relaxare” prin Mediterana şi Orient. Aceste excursii s-au demonstrat populare în rândul publicului larg, însă vasele folosite pentru călătoriile transatlantice erau proiectate pentru eficienţă, nu pentru confort. De asemenea, pentru că pe aceste vase existau zone rezervate diferitelor clase de călătorie, accesul la punte era restricţionat.
Prinzessin Victoria Luise a fost proiectată să ofere cele mai bune condiţii pasagerilor, iar puntea era amenajată pentru clima caldă prin care urma să treacă vasul, evitând structurile necesare pacheboturilor ce traversau nordul Atlanticului. Toate cele 120 de cabine ale vasului erau de lux, iar la bord pasagerii se puteau bucura de o bibliotecă, de o sală de sport şi chiar de o camera obscura, dedicată fotografilor amatori. Se spune că însuşi împăratul Franz Joseph a fost invidios după ce a inspectat vasul, dezamăgit de faptul că era mai lung decât yachtul regal Hohenzollern.
Succesul primului voiaj efectuat de Victoria Luise în 1901 a fost extrem de mediatizat în epocă, astfel că firmele concurente au conceput la rândul lor vase dedicate în exclusivitate vacanţelor. Aşa a început era croazierelor de lux, ce a continuat până la Primul Război Mondial.
În acea perioadă, vasele de croazieră erau accesibile doar persoanelor din clasele superioare. Companiile îşi obţineau majoritatea profitului din cursele transatlantice. Condiţiile economice precare de după război şi restricţiile impuse imigraţiei de către SUA au dus la reducerea masivă a numărului de curse transatlantice. Pentru a supravieţui, companiile de profil au fost nevoite să extindă ramura dedicată croazierelor.
În ciuda Marii Crize Economice, numărul de pasageri pe vasele de croazieră a crescut. Acest fapt aparent ciudat îşi găseşte rapid explicaţia: Era Prohibiţiei. Pentru că restricţiile anti-alcool ce erau impuse pe teritoriul SUA nu se aplicau şi pe vase, croazierele dedicate consumului de băuturi alcoolice au devenit extrem de populare.
Odată cu cel de-al doilea război mondial şi apariţia zborurilor transatlantice, transportul pe ocean a devenit o opţiune prea scumpă şi prea lentă pentru cei ce doreau să traverseze Atlanticul, astfel că multe companii au dat faliment. Cele care au rezistat, au făcut-o transformând vasele de transport în vase de croazieră. Pentru că acest proces era costisitor, companiile nou apărute, dedicate exclusiv croazierelor, au avut de câştigat. Royal Caribbean este doar dintre companiile europene ce au intrat atunci pe piaţă, ţintind mai ales zona Insulelor Caraibe, uşor accesibile din porturile pe coasta de est a Americii.
În anii ’80 şi ’90 industria vaselor de croazieră a menţinut satisfacţia pasagerilor la un nivel ridicat, conducând astfel la creşterea masivă a numărului de turişti ce optează pentru astfel de vacanţe. Dacă în 1981 aproximativ 1,5 milioane de persoane erau clienţi ai operatorilor de vase de croazieră, în 2004 numărul se ridica la 9,1 milioane. Pentru a răspunde cererii mari şi totodată pentru a putea oferi o varietate de activităţi pe vas, astfel încât toţi turiştii să fie satisfăcuţi, vasele de croazieră au devenit din ce în ce mai mari.
Allure of the Seas – gigantul Caraibelor
Royal Caribbean a comandat în 2006 două noi vase de croazieră, intenţionând ca acestea să deţină împreună titlul de “Cel mai mare vas de pasageri”. Oasis of the Seas, vasul-geamăn al Allure of the Seas, a fost terminat în 2009, cu un an mai devreme decât cel de-al doilea. Când a fost finalizată construcţia vasului Allure of the Seas, s-a descoperit la măsurătorile oficiale că această navă este cu 5 centimetri mai lungă decât Oasis of the Seas, deşi cele două ar fi trebuit să fie identice.
Măsurând 360 de metri în lungime, 64 de metri în lăţime şi cu o punte situată la 65 de metri deasupra apei, Allure of the Seas este un adevărat gigant.
Iată planul vasului (click pe imagine pentru mărire):
Nava a avut parte de un «botez» inedit, «naşă» fiind Prinţesa Fiona din filmul animat Shrek. A fost pentru prima dată în istoria navelor de croazieră când sticla de şampanie cu care este botezat un vas a fost spartă de un personaj animat 3D.
Gigantul Allure of the Seas poate transporta 5.400 de pasageri, numărătoare ce nu include tot personalul necesar pentru a satisface nevoile şi dorinţele turiştilor. 2.384 de persoane din 80 de ţări (printre care şi România) lucrează pentru confortul pasagerilor. Spre comparaţie, celebrul Titanic putea găzdui doar 3.547 de persoane, incluzând echipajul.
La bordul vasului se utilizează în fiecare zi peste 2.100 de tone de apă potabilă, iar suprafaţa totală acoperită de instalaţiile de aer condiţionat se ridică la aproximativ 150.000 de metri pătraţi. Nava a fost construită din 500.000 de elemente, fiind nevoie de 600.000 de litri de vopsea pentru a-i da aspectul final. La bord există 241 de km de ţevi şi 5.310 km de cabluri electrice.
Oaspeţii pot folosi 24 de lifturi pentru a ajunge pe una din cele 16 punţi, de-a lungul cărora se găsesc 26 de restaurante, alături de 17 baruri şi cafenele. Unul dintre lifturi este în acelaşi timp un bar: intitulat Rising Tide Bar, acesta face legătura între Royal Promenade şi Central Park (parcul central), fiind primul bar ce urcă şi coboară din istoria vaselor de croazieră.
Vasul este conceput ingenios, permiţând ca fiecare club, bar sau restaurant să ofere o atmosferă de intimitate, chiar dacă la bordul său se află 5.400 de pasageri. Fiecare local are o limită maximă de 128 de persoane, iar varietatea acestora, de la wine bar-uri la restaurante de tip japonez, permite oricui să găsească unul pe gustul său.
Allure of the Seas este împărţit în 7 «cartiere», iar pentru a vedea nava în întregime e nevoie de o zi întreagă. Turiştii nu se vor plictisi plimbându-se de-a lungul vasului, peste 7.000 de opere de artă fiind expuse în fiecare ungher al navei, valoarea totală a colecţiei ridicându-se la câteva milioane de dolari.
Cei ce doresc să rămână conectaţi la ceea ce se petrece pe uscat o pot face graţie spoturilor Wi-Fi disponibile de-a lungul vasului. De asemenea, cei ce doresc să ţină legătura cu persoanele aflate acasă o pot face de pe propriul telefon mobil, la tarife de roaming.
Premiere istorice pe Allure of the Seas
Pentru prima dată în istoria unui vas de croazieră, celebrul lanţ de cafenele Starbucks a deschis o filială la bordul navei Allure of the Seas.
De asemenea, cumpărătorii pasionaţi de hainele marca Guess vor putea face cumpărături în primul magazin al acestui brand ce este amplasat pe o navă.
Este primul vas ce găzduieşte un carusel într-un parc de distracţii, iar pentru cei mai curajoşi există un bar construit în întregime din gheaţă. Cei care doresc să scape de soare şi căldură în acest local vor fi nevoiţi să se îmbrace gros: temperatura nu este niciodată mai ridicată de -8 grade Celsius!
Dacă vreţi să faceţi mişcare, aveţi la dispoziţie două ziduri pentru căţărări, o tiroliană, terenuri de baschet şi volei, un teren de golf de 9 găuri pentru cei ce preferă activitatea fizică mai puţin intensă.
Pasionaţii de jogging îşi pot practica fără probleme sportul preferat pe vas, având la dispoziţie o pistă de alergare ce măsoară 700 de metri.
De asemenea, sala de fitness oferă toate condiţiile necesare pentru a te menţine în formă în timpul vacanţei.
Dacă tot ce doriţi este o plimbare relaxantă, aveţi la dispoziţie parcul central, ce găzduieşte 12.175 de plante şi de copaci din întreaga lume.
Acesta măsoară 100 de metri în lungime şi 19 metri în lăţime şi include zone destinate celor ce doresc să se relaxeze citind o carte, o masă de şah supradimensionată, dar şi o grădină în care sunt expuse sculpturi ale artiştilor din întreaga lume.
Pentru cei curioşi, un specialist în horticultură poate oferi explicaţii despre flora regăsită în parc.
Pe lângă cele 4 piscine dedicate înotului, mai există 2 piscine speciale, denumite SurfRider, în care pasionaţii pot practica surfingul graţie maşinilor de generat valuri artificiale.
În total, pe vas se găsesc 11 piscine (atât cu apă dulce, cât şi cu apă sărată) şi 10 jacuzzi-uri, acestea din urmă oferind o privelişte uimitoare spre ocean.
Aqua Theater este principalul amfiteatru unde au spectacole de acrobaţii acvatice, concerte şi chiar cursuri de scufundări.
Scena acestui amfiteatru poate fi ridicată pentru concerte şi coborâtă, oferind acces la piscina de 5.4 metri adâncime pentru demonstraţiile acvatice şi acrobaţiile ce au loc în timpul spectacolului Oceanaria.
Pasagerii aflaţi la bordul Allure of the Seas mai pot urmări Chicago, celebrul musical ce a făcut furori pe Broadway. Pentru pasionaţii de comedie există la bord un club dedicat, în care are loc un spectacol de tip stand-up, iar cei ce gustă muzica jazz au parte de un club în care artişti ai genului cântă live.
Copiii au parte de multe zone de distracţie, printre care un parc acvatic, iar personajele din animaţiile Dreamworks, printre care Shrek, Fiona, Kung Fu Panda sau pinguinii din Madagascar, se plimbă pe vas, organizează parade şi momente speciale, fiind extrem de prietenoase cu cei ce doresc să facă o poză.
Toate aceste activităţi sunt utile şi dacă nu aveţi copii; CEO-ul Royal Caribbean explică: “Am introdus multe opţiuni distractive pentru copii ca să facem mai plăcută experienţa pe vas a celor ce nu sunt părinţi. Cu cât distrăm copiii mai bine, cu atât e mai probabil ca aceştia să stea în zona ce le-a fost alocată, fără a deranja experienţa altor persoane”.
Oraşe istorice şi insule private, accesibile doar cu vasul de croazieră
Compania Royal Caribbean a decis să le ofere celor 5.400 de pasageri o experienţă unică, dar totodată sigură în Jamaica. Această ţară se confruntă cu una dintre cele mai ridicate rate ale criminalităţii din întreaga lume, iar operatorul de turism nu a dorit să pună în pericol siguranţa pasagerilor. Acesta este motivul pentru care compania a decis să investească peste 200 de milioane de dolari în oraşul Falmouth.
O aşezare istorică, fondată în 1769, Falmouth a fost ani buni un centru al comerţului cu zahăr. Localnicii se mândresc şi azi cu faptul că oraşul lor a avut reţea de alimentare cu apă curentă înaintea New York-ului! Oraşul Falmouth găzduieşte astăzi aproximativ 10.000 de locuitori. Acest micuţ oraş jamaican i-a dat lumii pe Usain Bolt şi pe Ben Johnson, doi dintre cei mai buni alergători ai planetei, premiaţi în repetate rânduri la Olimpiade. Pentru că portul istoric al oraşului nu putea gestiona nave de dimensiunile Allure of the Seas, Royal Caribbean a construit un port ultramodern. Inginerii au fost nevoiţi să construiască o insulă artificială, pentru a nu distruge clădirile istorice aflate pe ţărm.
Compania a investit în renovarea unor case din secolul al XVIII-lea şi al XIX-lea, dar şi în amenajarea unor restaurante tematice, a unor galerii comerciale de lux (cea mai mare fiind construită în 1894) şi a unor zone de concerte.
Bisericile construite în 1795 şi 1844 constituie importante puncte de atracţie pentru turişti. Pentru a recrea atmosfera vremii în care portul era un oraş bogat graţie vânzării de rom şi zahăr, străzile istorice sunt populate de localnici îmbrăcaţi în costume de epocă.
Deşi unii critici susţin că astfel de porturi modernizate şi făcute sigure pentru turişti nu reflectă caracterul local, reprezentanţii companiei argumentează că istoria oraşului este respectată şi prezentată în mod autentic, în acelaşi timp permiţându-le turiştilor să se relaxeze şi să se bucure de experienţa locală fără a se teme de posibilele întâmplări negative.
Moda oraşelor private ce sunt construite sau renovate de liniile de croazieră a început în 1977, când Norwegian Cruise Line a achiziţionat Great Stirrup Cay, o micuţă insulă componentă a insulelor Bahamas, transformând-o într-o insulă privată accesibilă exclusiv pasagerilor săi. Royal Caribbean deţine şi astfel de zone private în Bahamas şi Haiti, dar prin investiţiile făcute în Falmouth a reuşit să readucă la viaţă un oraş istoric, cu puncte de interes turistic autentic.
Vasele de croazieră – destinate celor ce caută relaxare
O parte a pasionaţilor de călătorii susţine că vasele de croazieră nu oferă elemente esenţiale ale unei călătorii, cum ar fi descoperirea unei culturi noi, ci reprezintă doar un oraş-mall plutitor. Aceştia argumentează că o experienţă lipsită de orice pericol, în care totul este planificat, fără a lăsa loc unui element surpriză, reprezintă o experienţă artificială şi lipsită de conţinut. Ei ţin cont şi de faptul că, în general, timpul alocat concediilor este limitat şi îl exploatează cât mai mult. Din punctul lor de vedere, o vacanţă trebuie să fie mai mult activă decât relaxantă.
De cealaltă parte, adepţii sejururilor susţin că vacanţele nu înseamnă doar descoperire, ci şi relaxare. Persoanele ce apreciază vasele de croazieră susţin că o astfel de călătorie permite atât explorarea unor zone inaccesibile altfel, cât şi confortul ce nu ar putea fi obţinut într-un alt tip de călătorie. De asemenea, aceştia spun că varietatea de activităţi culturale, sportive şi culinare, cât şi numărul mare de călători şi angajaţi din întreaga lume permite accesul la alte culturi şi o ieşire din rutina obişnuită fără expunerea la riscuri la care se supun turiştii cu spirit de aventură.
Indiferent de tipul de vacanţă pe care îl preferăm, nu avem cum să rămânem impasibili la Allure of the Seas, gigantul în valoare de 1.4 miliarde de dolari.